Μάι 09

Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Θεσσαλονίκη για τους μαθητές των τάξεων Α και Β Λυκείου

Η Εκπαιδευτική μας επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη έγινε με σκοπό να  κατανοήσουν  οι μαθητές μας καλύτερα ιστορικά γεγονότα συνυφασμένα με την πόλη αλλά και να έρθουν σε επαφή με τα μνημεία που φωτίζουν αυτές τις πτυχές  της ιστορίας  αποδεικνύοντας τη σημασία του  ιστορικού παρελθόντος στο σημερινό γίγνεσθαι. Στην επίσκεψη συμμετείχαν οι μαθητές της Α΄και Β΄Λυκείου.

5/5/2022 1η μέρα: Ξεκινώντας αναφερθήκαμε γενικά στην ιστορία της Θεσσαλονίκης συνδέοντας τη με πολλές  ιστορικές περιόδους που διδάχθηκαν οι μαθητές . Φτάνοντας- μετά από  δυόμιση ώρες ταξίδι και μισή ώρα στάση- ξεκινήσαμε την περιήγησή μας από την Πλατεία Χρηματιστηρίου, άλλοτε κέντρο του Φραγκομαχαλά, όπου είδαμε το  κτήριο που κατασκευάστηκε το 1906 για να στεγάσει την Τράπεζα της Θεσσαλονίκης. Το ρολόι της πρόσοψής του έχει σταματήσει στις  11.06΄ στην ώρα του μεγάλου σεισμού της Θεσσαλονίκης το 1978.

Στη συνέχεια αφού είδαμε το Γιαχουντί Χαμάμ ή Παζάρ Χαμάμ με την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική των Οθωμανικών λουτρών, φτάσαμε στο Εβραϊκό Μουσείο. Εκεί αναφερθήκαμε στη σημασία της Εβραϊκής  παρουσίας στη Θεσσαλονίκη στο πέρασμα των αιώνων, αλλά και στον αφανισμό της Εβραϊκής Κοινότητας κατά τη διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου. Στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου αποκτήσαμε μια συνολική εικόνα  της θρησκευτικής, καθημερινής και οικονομικής ζωής των Εβραίων της πόλης. Με συγκίνηση σταθήκαμε ιδιαίτερα στον ειδικό εκθεσιακό χώρο  που αναφέρεται στη γενοκτονία των Εβραίων. Περίπου 49.000 μέλη αυτής της ιστορικής κοινότητας  εκτοπίστηκαν και εξοντώθηκαν στα στρατόπεδα Άουσβιτς και Μπίρκεναου. Μετά το Εβραϊκό Μουσείο περπατήσαμε παραλιακά μέχρι το Λευκό Πύργο, τον οποίο και επισκεφτήκαμε ανεβαίνοντας στις επάλξεις του και μαθαίνοντας την ιστορία του. Το μεσημέρι τακτοποιηθήκαμε στο ξενοδοχείο Βεργίνα ,όπου θα  διανυκτερεύαμε. Το απόγευμα  το λεωφορείο μας μετέφερε στη Νέα Παραλία όπου βρισκόταν το Πλωτό Μουσείο Α/Τ  ΒΕΛΟΣ. Με τη βοήθεια του πληρώματος περιηγηθήκαμε σ΄αυτό το σημαντικό μνημείο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου  και  ενημερωθήκαμε για την πολεμική όσο και αντιδικτατορική δράση του, όταν στις  23 Μαΐου 1973 το Α/Τ ΒΕΛΟΣ, με Κυβερνήτη τον Αντιπλοίαρχο Ν. Παππά ΠΝ, αποχώρησε της διασυμμαχικής ασκήσεως που συμμετείχε, λόγω συλλήψεων Αξιωματικών, μετά την προδοσία του σχεδιαζόμενου αντιδικτατορικού Κινήματος του Ναυτικού. Το πλοίο κατέπλευσε στο FIUMICINO της Ιταλίας, όπου ο Κυβερνήτης, έξι (6) Αξιωματικοί και εικοσιπέντε (25) Υπαξιωματικοί ζήτησαν πολιτικό άσυλο και παρέμειναν εκεί ως πολίτικοι εξόριστοι. Εξαιτίας της μεγάλης διάρκειας της ξενάγησης στο πλοίο και της  κυκλοφοριακής συμφόρησης αναγκαστήκαμε να παραλείψουμε την επίσκεψή μας στα  «Κάστρα» της Θεσσαλονίκης και να επιστρέψουμε για ξεκούραση στο ξενοδοχείο. Στις 20:00 περπατήσαμε μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους, όπου καθίσαμε για φαγητό  και αργότερα  επιστρέψαμε πίσω στο ξενοδοχείο  για ύπνο.

6/5/2022   2η μέρα: Αφού πήραμε πρωινό και παραδώσαμε τα δωμάτιά μας αναχωρήσαμε,  με το λεωφορείο μας, για τον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου. Αναφερθήκαμε στην δημιουργία του Ναού- που συνδέεται με το Διάταγμα των Μεδιολάνων το 313 μ.Χ. – στον τόπο μαρτυρίου του Αγίου. Μετά την προσκύνηση των λειψάνων του Αγίου, επισκεφτήκαμε το υπόγειο του Ναού, το χώρο μαρτυρίου του Αγίου Δημητρίου. Αφού θαυμάσαμε την αρχιτεκτονική και τις   αγιογραφίες – εντοπίζοντας ιδιαίτερα αυτή, με τον έφιππο Ιουστινιανό με στρατιωτική ακολουθία ,του 8ου αι.- συνεχίσαμε την περιήγηση πεζή. Η επόμενη στάση μας ήταν ο χώρος της Ρωμαϊκής Αγοράς. Εκεί είδαμε  μία μεγάλη ορθογώνια πλατεία με ίχνη μαρμάρινων πλακοστρώσεων στο βορειοδυτικό τμήμα της, ένα Ωδείο-βουλευτήριο με διαμορφωμένες κτιστές κερκίδες και σκηνή στο ανατολικό τμήμα της και το ισόγειο τμήμα πολυώροφης στοάς (cryptoporticus-Κρυπτή Στοά) στο νότιο τμήμα της. Συνεχίσαμε τη διαδρομή μας μέχρι τη Ροτόντα, ένα σπουδαίο Ρωμαϊκό Μνημείο που ανήκει στα μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO και  κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια της Ρωμαϊκής Τετραρχίας, αποτελώντας τμήμα του ανακτορικού συγκροτήματος του Γαλέριου. Έπειτα θαυμάσαμε την περίφημη «Καμάρα», την θριαμβευτική αψίδα του Γαλερίου, που  τα ανάγλυφά της αφηγούνται τη νίκη του Γαλέριου εναντίον του βασιλιά των Περσών Ναρσή. Περπατώντας στην πλατεία Ναυαρίνου  συναντήσαμε το Ανάκτορο του Γαλέριου και αφού μιλήσαμε γι αυτό , οι μαθητές  συνειδητοποίησαν  την επιβλητικότητα και το μεγαλείο της πόλης  που βρισκόταν σε μεγάλη ακμή κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο.Η ιστορική μας περιήγηση ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα στην «Προξένου Κορομηλά». Ένα καταπληκτικό Μουσείο που στεγάζεται σε ένα νεοκλασικό κτήριο σχεδιασμένο από τον Ε. Τσίλλερ , όπου λειτουργούσε το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στη Θεσσαλονίκη από το 1894 μέχρι και το 1912. Στο ισόγειο του Μουσείου περιηγηθήκαμε  στις επτά αίθουσες όπου προβάλλονται οι κυριότερες φάσεις της μακεδονικής Ιστορίας του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα (Αγώνες για την Ελευθερία, η μακεδονική κοινωνία, αναπαράσταση του γραφείου του γενικού πρόξενου, χαρακτηριστικά του Αγώνα, κλπ), ενώ η ιστορία οπτικοποιήθηκε στο υπόγειο  όπου υπάρχουν διοράματα με αντιπροσωπευτικές σκηνές της εποχής του Μακεδονικού Αγώνα. Η ξενάγησή μας έγινε από τον κ. Παπανικολάου  που ήταν διαφωτιστικός  αποκαλύπτοντας πολλές πλευρές του Μακεδονικού Αγώνα . Φεύγοντας από τη Θεσσαλονίκη σταματήσαμε για φαγητό σε ένα εμπορικό κέντρο της Δυτικής Θεσσαλονίκης, το ONE SALONIKA, και ολοκληρώσαμε το ταξίδι μας με την επιστροφή μας στην Τσαριτσάνη.

Η επίσκεψη μας άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις αλλά και ενίσχυσε σημαντικά τη γνώση μας μέσα από τη βιωματική  επαφή με τα μνημεία και τα Μουσεία της πόλης.

Φωτογραφίες από την επίσκεψη:IMG_20220505_111030 IMG_20220505_113725 IMG_20220505_120210 IMG_20220505_121212 IMG_20220505_124516 IMG_20220505_161314 IMG_20220505_161918 IMG_20220505_171355 IMG_20220506_101245 IMG_20220506_110250 IMG_20220506_111051 IMG_20220506_131242 IMG_20220506_134506