«

»

Νοε 03

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΤΣΑΡΙΤΣΑΝΗΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ

Στα πλαίσια σχολικού περιπάτου στις 2 Νοεμβρίου το σχολείο μας επισκέφτηκε τον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου στην Τσαριτσάνη. Ο πατήρ Χρήστος Γεροφάκας μας περίμενε για να μας ξεναγήσει στην υπέροχη αυτή εκκλησία, πραγματικό κόσμημα της περιοχής. Ο ιερός ναός χρονολογείται από το 17 αι. και οι αγιογραφίες του είναι μοναδικές και απαράμιλλης ομορφιάς.
Αρχικά ο πατήρ Χρήστος μας μίλησε για τις αγιογραφίες του νάρθηκα όπου συναντούμε τη “Ρίζα του Ιεσσαί” το γενεαλογικό δέντρο της ανθρώπινης φύσης του Χριστού που ξεκινάει από τον δίκαιο προφήτη Ιεσσαί, τη γέννησή του από την Παναγία και την καταγωγή του από τους επίγειους προπάτορες. Στη βάση αυτού του δέντρου βρίσκονται οι μορφές κάποιων αρχαίων φιλοσόφων, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, του Θαλή αλλά και του Σόλωνα, του Σοφοκλή, του Θουκυδίδη, κ.α., που συμβολίζουν την πνευματική συνάφεια της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας και σκέψης με τον Χριστιανισμό. Στα αριστερά της “ρίζας του Ιεσσαί” υπάρχει μια επίσης αξιόλογη τοιχογραφία του “Ζωδιακού κύκλου” όπου στο κέντρο του βρίσκεται ο Χριστός παντοκράτωρ και στον εξωτερικό κύκλο τα σύμβολα των ζωδίων με τα ονόματά τους, η σελήνη, ο ήλιος και τα άστρα.

Πριν μπούμε στον κυρίως ναό, στη δυτική πλευρά του νάρθηκα αντικρίσαμε μια εντυπωσιακή τοιχογραφία του “Παράδεισου” και της “Κόλασης” της “Δευτέρας Παρουσίας”. Σ΄αυτή την παράσταση στην κορυφή βρίσκεται ο Χριστός και η Παναγία έχοντας από αριστερά τους την κόλαση, που απεικονίζεται σαν ένα πύρινο ποτάμι γεμάτο ανθρώπινα μέλη καταλήγοντας στο στόμα του Βύθιου Δράκου, και δεξιά τους τον παράδεισο, με μορφές οσίων, αγγέλων, μαρτύρων, Αποστόλων. Εντύπωση μας έκανε και η τοιχογραφία “ο καιρός του Χρόνου”, που αποτελείται από τρεις ομόκεντρους κύκλους. Στον μεσαίο υπάρχει ο ήλιος, στον δεύτερο υπάρχουν οι εποχές του χρόνου με τη μορφή ανδρών που κρατούν φυτά της εποχής τους ενώ στον εξωτερικό κύκλο βρίσκουμε τον τροχό της ανθρώπινης ζωής καθώς απεικονίζονται οι ηλικίες του ανθρώπου φανερώνοντας την ακμή και την παρακμή της ύπαρξης του.
Στο κύριο ναό, επίσης, εντυπωσιαστήκαμε από τις καταπληκτικές αγιογραφίες και ιδιαίτερα από αυτές των σκηνών μαρτυρίων των αγίων. Όπως μας εξήγησε ο πατήρ Χρήστος, το ηθικοδιδακτικό περιεχόμενο των μαρτυρικών σκηνών, η ιστόρηση τους είχε σκοπό να υπενθυμίσει στους Χριστιανούς Έλληνες που ζούσαν κάτω από τον τουρκικό ζυγό, την ανάγκη να διατηρήσουν την πίστη τους, να ταυτιστούν με τους μάρτυρες και να μιμηθούν το θάρρος και την αρετή τους. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το ξυλόγλυπτο επιχρυσωμένο τέμπλο, με τις ΄Δεσποτικές΄ εικόνες, το Δωδεκάορτο και τα ‘Αποστολικά’, που σύμφωνα με επιγραφή που υπάρχει αριστερά του διαζώματος του τέμπλου κατασκευάστηκε το 1615 από τον Ιερέα Ιωάννη και είναι ένα από τα αρχαιότερα μεταβυζαντινά τέμπλα της Θεσσαλίας. Τέλος επισκεφτήκαμε και τα παρεκκλήσια του ναού, Των Αγίων Αποστόλων και του Αγίου Γεωργίου με εξίσου εντυπωσιακές τοιχογραφίες.
Ευχαριστούμε θερμά τον πατέρα Χρήστο Γεροφάκα για αυτή την πραγματικά καταπληκτική ξενάγηση, που μας έκανε να δούμε με διαφορετική οπτική τον καθημερινό μας λατρευτικό χώρο και να αποκωδικοποιήσουμε όλες αυτές τις ιδιαίτερες αγιογραφίες.